fredag 26 november 2010

Det är svårt att vara klimatsmart i affären

Tomaten kommer från Spanien. Det är all information som finns att hämta på förpackningen. Utifrån detta kan jag bara konstatera en sak: tomaten kommer från Spanien. Jag vet inte hur den odlats (i växthus eller på friland?). Jag vet inte hur den transporterats (med flyg eller med båt?). Jag vet inte hur klimatsmart den här tomaten är i jämförelse med de andra tomatalternativen som finns i affären (det finns ju en hel del). 

Jag vill ha tillräckligt mycket information om hur produkten har påverkat klimatet för att kunna göra ett klokt, medvetet val, men detta går inte. Även om man har läst bok efter bok om tomaters klimatpåverkan kan man i affären inte vara säker på att man väljer en sort som inte odlats i oljeuppvärmda växthus. Vi behöver bättre märkning av grönsaker för att konsumenter ska kunna göra klimatsmarta matval! Helst en enkelt utformad sådan och lättillgänglig information om ämnet, men tills dess iallafall tillräckligt för att de som väljer att anstränga sig för att äta klimatsmart faktiskt har den möjligheten. Idag är det så svårt! I affären ser alla tomater lika ut och ingen kan berätta för mig hur transporten och odlingen sett ut. 

Så hej mataffärsinnehavaren. Gör det lättare för oss som vill vara snälla mot jorden. Alla kunder måste inte plugga en massa om hållbar mat om den inte vill, men vi som gjort det vill hemskt gärna att det ska löna sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar