torsdag 4 november 2010

Potatis är jättebra

Idag vill jag slå ett litet slag för husmanskost. Det är oftast baserat på råvaror vi har i Sverige, t.ex. potatis som är jättebra eftersom den är odlad i Sverige, håller sig länge och har fler användningsområden än man kan hinna med på ett helt års matlagning. Idag gjorde jag raggmunkar till lunch. De blev inte riktigt som jag väntat mig eftersom jag improviserade lite för mycket (ska det vara så svårt att hålla sig till receptet?). Följ receptet så borde raggmunkarna bli väldigt enkla och snabba att tillverka och synnerligen delikata att äta tillsammans med lingonsylt och kanske någon fin sallad. 


Raggmunkar (2 personer)
1 dl vetemjöl
1 msk vetekli
1 ägg
2 ½ dl mjölk
4 stora potatisar
2 msk margarin
 
Vispa ihop mjöl, vetekli, salt och 1 dl mjölk till en klimpfri smet. Tillsätt ägget och resten av mjölken. Skala och riv potatisen (helst på minsta rivdelen av rivjärnet) och blanda ner i smeten. Smält margarinet i stekpanna och häll ner i smeten. Häll smet i stekpannan och låt den rinna ut. Vänd när smeten stelnat på ovansidan. Vispa smeten mellan varje omgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar