tisdag 23 november 2010

Inte gourmetklass precis, men helt okej för en måndag

Att slänga matrester är inte direkt det mest hållbara man kan ägna sig åt och det finns miljoner goda saker man kan göra för att förnya söndagsmiddagen så att den räcker ända till tisdag. Idag gjorde jag, mest av lathet ska kanske erkännas, ett försök att slippa laga lunch och använde rester från gårdagens bönchili med tacosmak till att göra en trevlig liten bön-tomat-och-tacopaj. Det hela går mycket snabbt och enkelt. 

Tillverka så mycket pajdeg som du tror kommer räcka till mängden bönchili. Täck botten på en pajform med degen och lämna eventuellt lite till ett lock. Förgrädda i ugnen ca 5 minuter på 200 grader och lägg sedan ner bönchili och något annat som kan passa (jag lade i några ituskurna körsbärstomater). Här kan man antingen välja den ambitiösa vägen och kavla ut ett snyggt lock eller göra som jag (jag hade bråttom - var ju hungrig) och bara klicka ut degen på pajen. Detta blir inte riktigt lika snyggt, men gott ändå. Ställ in pajen i ugnen tills locket har stelnat alt. tills pajen är någorlunda varm. Fina fisket, som far min brukar säga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar