onsdag 13 oktober 2010

Introduktion (ett inlägg om mig, dig och mat)

Hej kära läsare, jag heter My och går sista året på Arena natur-programmet på Midgårdsskolan i Umeå. Det du läser just nu är en del av mitt projektarbete och jag hoppas/tror/vill att du kommer att ta med dig något härifrån när du lämnar min blogg.

I vårt val av mat måste vi ta ett ansvar för att vara rädda om den jord som ger oss maten och möjliggör vår existens. Därför vill jag i mitt projektarbete, som resulterar i denna blogg, ge dig kunskap och inspiration för att du ska kunna välja mat som är snällare mot vår jord och vårt klimat. Jag hoppas att du som läser kommer att bli inspirerad till att prova något nytt och kanske på något vis förändra ditt sätt att tänka när du står i mataffären och ska välja varor i det gigantiska utbud vi har idag.

Jag äter inte kött och därför kommer alla recept som läggs upp på bloggen att vara vegetariska. Det betyder inte att jag tycker jag att debatten om huruvida kött kan vara en del i en klimatsmart kosthållning  inte är intressant, tvärtom faktiskt, så jag kommer också att skriva om ekologiskt hållbar köttkonsumtion. (Och vem är jag att bestämma vad du ska äta och inte äta?) Du kan alltid komplettera recepten med någon trevlig köttbit från ett djur nära dig som blivit uppfött på gräs. Mer om detta senare.

Och glöm för all del inte att kommentera om vadsomhelst. Tips. Frågor. Klagomål. 

2 kommentarer:

  1. DU ÄGER!!!!
    vilken fantastisk blogg! Så fylld av viktig kunskap och inpiration!
    Jag ska läsa igenom varje sida och spara varje recept (ska skriva av och ned på papper) i en vacker pärm som jag ska ta fram när jag flyttat hemifrån!
    <3
    Du är en stor inpirationskälla, My! Asbra PA100, verkligen! :D
    / Ida
    isislilithstorm.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Tack Ida! Är ju minst sagt lite orutinerad när det gäller att blogga. Tack tack tack för de fina orden! KRAM

    SvaraRadera